Welpen

Welpen zijn meisjes en jongens tussen de 7 en 11 jaar. Elke zaterdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur gaan zij in de Jungle op avontuur en kunnen daar al hun fantasie en creativiteit in kwijt.

De plek waar de Welpen bij elkaar komen, is onze blokhut “De Veldlelie”, dat voor de Welpen is omgedoopt tot een jungle. Elke week gaan zij daar de gezelligste en spannendste avonturen beleven. Ze verkennen en ontdekken de Jungle. Samen met hun leidinggevenden doen ze al spelend diverse wetenswaardigheden en vaardigheden op die voor nu en later van belang kunnen zijn.

Een groep Welpen vormen met elkaar een horde, bij onze groep is dit de Mailanahorde. Vaak werken ze ook in kleinere groepjes van 4 tot 6 kinderen, een nest. In deze nesten leren ze met elkaar iets te maken, te bereiken of iets te ontdekken. Ieder nest heeft een gids en helper. Dit zijn meestal oudere Welpen die meer ervaring hebben. Zij kunnen andere Welpen helpen als ze er zelf niet uitkomen.

Naast de wekelijkse opkomsten gaan onze Welpen twee keer per jaar op tussenkamp. In de zomer gaan ze een kleine week op zomerkamp.

Vrijblijvend kennismaken

Eens kennis komen maken is altijd mogelijk. De opkomsten van de Mailanahorde zijn normaal op zaterdagochtend van 10:00u tot 12:00u. De eerste drie opkomsten zijn altijd kennismakingsopkomsten. Pas na deze drie opkomsten hoeft uw kind te beslissen. U mag iedere zaterdagmorgen even langskomen met uw kind en uw kind kan direct meedoen. Het gebeurt echter een enkel keer dat de opkomst niet in onze eigen blokhut is. Om een teleurstelling te voorkomen, kunt u even een mailtje sturen naar: welpen@scoutingheino.nl.

Het jungleboek

Elk kamp en elke opkomst staan in het teken van een themagebied. Een themagebied is een gebied uit het jungleboek, het is een plek waar de Welpen activiteiten doen die passen bij dit gebied. De Welpenleiding maakt gebruik van de themagebieden om programma’s te bedenken met zoveel mogelijk afwisseling, zodat de opkomst voor elke Welp uitdagend is. Daarnaast

probeert de leiding tijdens het bedenken van de opkomst rekening te houden met de motivatie, vaardigheden en leeftijd van de Welp.

Er zijn acht themagebieden die allemaal hun eigen plek hebben in het jungleboek: Identiteit, Veilig & Gezond, Sport & Spel, Uitdagende Scoutingtechnieken, Samenleving, Internationaal, Buitenleven en Expressie. Om goed in thema te blijven hebben de leidinggevenden een naam van de themafiguren uit het jungleboek.